Stowarzyszenie LO

110 lat LO

Matura 2018

Rekrutacja 2017/2018

Przeżyjmy to jeszcze raz - XI Wyprawa Marzeń Geografów: Szlakami Parków Narodowych – Polska 2017

W dniach od 6 do 9 czerwca 2017 r. uczniowie klasy 2a i 2f mieli przyjemność uczestniczyć w XI Wyprawie Marzeń Geografów „Szlakami Parków Narodowych – Polska 2017” (obóz naukowy), prowadzonej przez nauczycieli: p. Marka Gołka, p. Wojciecha Wieczorka i głównego, a zarazem najlepszego organizatora p. Jacka Seweryna.
Mimo że pogoda była kapryśna, nie przeszkadzało nam to w zwiedzaniu wielu ciekawych miejsc i podziwianiu piękna natury. Podczas pierwszego dnia w drodze do Zamościa, gdzie spędziliśmy dwie noce, udaliśmy się do Baranowa Sandomierskiego i tam zwiedziliśmy zamek, ogród, zbrojownię i Muzeum Siarki. Naszym następnym przystankiem był Sandomierz. Razem z przewodnikiem udało nam się zobaczyć Bramę Opatowską z XIV w., Kościół Św. Jakuba, Dziedziniec Zamkowy, sandomierskie wąwozy lessowe, podziemną Trasę Turystyczną (sandomierskie lochy z XIV w. o długość pół kilometra) oraz Góry Pieprzowe.
Kolejnego dnia mieliśmy okazję zwiedzić Roztoczański Park Narodowy - Zwierzyniec, Szczebrzeszyn (znany każdemu Polakowi za sprawą wiersza Jana Brzechwy, który rozpoczyna się słowami: W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie...  - symbol ten wykorzystywany jest w promocji miasta) i Krasnobród - „serce Roztocza”. Następnie dotarliśmy do Zamościa, miasta, które za sprawą unikatowego zespołu architektoniczno-urbanistycznego Starego Miasta bywa nazywany „perłą renesansu”, „miastem arkad” i „Padwą  północy”. Zobaczyliśmy tam Rynek Wielki z Ratuszem i kamieniczkami  - Stare Miasto wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, Muzeum Zamojskie, mieszczące się w kamienicach ormiańskich o bogato zdobionych wnętrzach, prezentujące wystawy z zakresu historii miasta i rodu Zamoyskich, archeologii i etnografii regionu oraz wystawy czasowe, Katedrę Zamojską, dzwonnicę (punkt widokowy), Muzeum Arsenał (prezentujące dawną i współczesną broń oraz multimedia o historii twierdzy), Pomnik hetmana Jana Zamoyskiego – fundatora miasta, Gmachy dawnego Pałacu i Akademii Zamojskiej, Starą Bramę Lubelską, Park Miejski, Rynek Solny, Kościół św. Katarzyny oraz dzielnica żydowską. Wędrówkę zakończyliśmy nocnym spacerem po pięknie oświetlonym Starym Mieście.

Trzeci dzień rozpoczęliśmy od podróży do Chełma, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić podziemia Kopalni Kredy i poznać „Ducha Bielucha”. Potem wyruszyliśmy w drogę do Poleskiego Parku Narodowego, aby uczestniczyć w ciekawej prezentacji w Ośrodku Dydaktyczno - Muzealnym w Urszulinie, m.in. zobaczyć żółwia błotnego. W drodze do Lublina zobaczyliśmy Kopalnię Węgla Kamiennego „Bogdanka”. W samym Lublinie zwiedziliśmy Zamek, a w nim  Kaplicę Świętej Trójcy (była świadkiem wielu ważnych wydarzeń historycznych, m. in. Unii Lubelskiej w 1569 r.) i Lapidarium. Każdy z uczestników był zachwycony tym miejscem. Dalsza nasza podróż prowadziła do Pałacu - Muzeum Zamojskich w Kozłówce. W drodze do Puław udało nam się zatrzymać w Nałęczowie, pospacerować w tym urokliwym miejscu (jedyne w Polsce uzdrowisko o profilu wyłącznie kardiologicznym) i spotkać siedzącego na ławeczce Bolesława Prusa przed muzeum biograficzno - literackim tego polskiego pisarza. Ostatnią noc spędziliśmy w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Puławach.

Czwarty dzień, mimo narastającego zmęczenia uczestników, dostarczył nam wielu pięknych chwil. Wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia Kazimierza Dolnego i jego najciekawszych zabytków. Towarzyszyła nam przemiła Pani przewodnik. Następnie płynęliśmy statkiem po Wiśle, podziwiając piękno tego miejsca. Najbardziej wyczekiwaną atrakcją było Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Po zwiedzeniu dworku powędrowaliśmy do parku, w którym znajdują się miejsca wyjątkowe, miedzy innymi w miejscu, gdzie Jan  Kochanowski pod lipą pisał fraszki, siadaliśmy na kamiennym obelisku, aby spełniły się nasze marzenia literackie.
Ostatnim celem naszej wyprawy były Góry Świętokrzyskie i wędrówka z Nowej Słupi prowadząca do klasztoru na Świętym Krzyżu. Zobaczyliśmy kamienny posąg Św. Emeryka, który - jak głosi legenda - co rok porusza się o ziarnko piasku w stronę klasztoru, a gdy tam dotrze, nastąpi koniec jego pokuty, ale też i koniec świata.  Weszliśmy Drogą Królewską do klasztoru na Świętym Krzyżu (595 m.n.p.m) i zwiedziliśmy ten obiekt. Maszerując granią, dotarliśmy do gołoborza, stanowiącego najbardziej charakterystyczny element przyrody nieożywionej, znajdujący się na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Zmęczeni i smutni z powodu kończącej się wyprawy, wyruszyliśmy w kierunku Żywca. Naszym zdaniem kolejna „Wyprawa Marzeń Geografów” była bardzo udana. Zwiedziliśmy piękne miejsca w Polsce, do których na pewno jeszcze wrócimy. Dziękujemy!